De Oosterspoorweg boek van Michiel ten Broek en Victor Lansink

Michiel ten Broek en Victor Lansink De Oosterspoorweg recensie en informatie van de inhoud van het boek De spoorlijn Amsterdam-Zutphen met zijtak Hilversum-Utrecht. Op 8 juni 2024 verschijnt het nieuwe spoorwegboek en deel 60 in de boekenreeks van de Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en Tramwegwezen over de Oosterspoorweg, de spoorlijn Amsterdam-Zutphen met zijtak Hilversum-Utrecht. Hier lees je informatie over de inhoud van het boek, de schrijvers en over de uitgave.

Michiel ten Broek en Victor Lansink De Oosterspoorweg recensie

Als er in de media een boekbespreking, review of recensie verschijnt van het boek over de spoorweggeschiedenis De Oosterspoorweg, geschreven en samengesteld door Michiel ten Broek en Victor Lansink, dan besteden we er op deze pagina aandacht aan.

Michiel ten Broek en Victor Lansink De Oosterspoorweg

De Oosterspoorweg

De spoorlijn Amsterdam-Zutphen met zijtak Hilversum-Utrecht

  • Auteurs: Michiel ten Broek, Victor Lansink (Nederland)
  • Soort boek: treinenboek, spoorwegboek
  • Uitgever: WBOOKS
  • Verschijnt: 8 juni 2024
  • Omvang: 192 pagina’s
  • Uitgave: gebonden boek
  • Prijs: € 34,95
  • Boek bestellen bij: Bol / Libris

Flaptekst van het boek over De Oosterspoorweg

Op 8 juni 2024 verschijnt De Oosterspoorweg. De spoorlijn Amsterdam-Zutphen met zijtak Hilversum-Utrecht. Het is het nieuwe boek van Michiel ten Broek en Victor Lansink, die zich al jaren intensief bezighouden met bestaande en verdwenen spoorlijnen. De presentatie van het boek is op 8 juni in het Spoorwegmuseum in Utrecht. Het eerste exemplaar zal worden overhandigd aan historicus Maarten van Rossem.

De Oosterspoorweg van de Hollandse IJzeren Spoorwegmaatschappij kwam in 1874 en 1876 in gebruik. De spoorverbinding Amsterdam – Amersfoort – Apeldoorn – Zutphen maakte deel uit van een succesrijke verbinding met Duitsland voor het internationale goederenvervoer. Het was de eerste spoorlijn die openlijk de concurrentie aanging met een andere spoorlijn, namelijk de Rijnspoorweg tussen Amsterdam en Arnhem.

Met de opening van de Oosterspoorweg nam het tijdperk van elkaar dwarszittende en moeizaam samenwerkende spoorwegmaatschappijen een aanvang. Daarnaast bracht de spoorverbinding met Amsterdam enkele dorpen in het Gooi tot grote groei en maakte een zeer omvangrijk forensenverkeer mogelijk. De zijtak Hilversum – Utrecht Maliebaan komt eveneens uit concurrentie met de Rijnspoorweg voort. Na een halve eeuw werden de spoorwegmaatschappijen door financiële nood in elkaars armen gedreven en fuseerden tot de Nederlandse Spoorwegen. De Oosterspoorweg was nu een deel van het integrale spoorwegnet en veranderde mee. Tussen Apeldoorn en Zutphen rijden al lang geen internationale kolentreinen meer, het Utrechtse Maliebaanstation werd gesloten en getransformeerd tot Spoorwegmuseum.

De ontwikkeling in anderhalve eeuw van 123 kilometer aan spoorlijn wordt uitgebreid beschreven in dit rijk geïllustreerde boek, waarbij de auteurs vele interessante en vaak onbekende details aan het licht weten te brengen.

De Oosterspoorweg verschijnt als nummer 60 in de boekenreeks van de Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en Tramwegwezen (NVBS).

Bijpassende boeken en informatie

Gerelateerde berichten