Walter Van den Broeck – Niets voor de familie

Walter Van den Broeck Niets voor de familie recensie en informatie over de inhoud van de nieuwe roman. Op 6 september 2019 verscheen bij Uitgeverij Polis deze familieroman van de Vlaamse schrijver Walter Van den Broeck.

Walter Van den Broeck Niets voor de familie Recensie en Informatie

Een flink deel van het oeuvre van de Vlaamse schrijver Walter van den Broeck kun je beschouwen als een groot genealogisch project. Romans waarin hij de geschiedenis van zijn familie en eigen herkomst exploreert. Boeken zoals Aantekeningen van een stambewaarder uit 1977 die ook het Nederlandse lezerspubliek goed wisten te bereiken.

Walter van den Broeck blijkt gestaag door te blijven werken aan zijn genealogische levenswerk. De roman niets voor de familie is de nieuwe loot aan deze boom. Hierin beschrijft hij het verhaal van zijn tante Leen en zijn aangetrouwde oom en architect en antiquair Jaak Jacobs.

Nieuw deel in het grote genealogische project

Als de schrijver een bezoek krijgt van drie architecten die een monografie over Jaak Jacobs die bij leven ook architect was, is zijn interesse gewekt. Hij blijkt een architect die altijd in de luwte werkte. Toch blijkt hij vrij veel gebouwen te hebben ontworpen waarbij zelfs sprake is van een bijzondere ingetogen kwaliteit. Zijn laatste ontwerp blijkt het woonhuis van de Vlaamse thrillerschrijver Bob Mendes.

Walter Van den Broeck Niets voor de familie Recensie

Puttend uit het materiaal van de drie architecten en uit zijn eigen persoonlijke herinneringen schets Van den Broeck een beeld van zijn tante en oom. Zijn tante Leen die eigenlijk Grace heette, was eerder getrouwd met Charles Wouters en had samen met hem een zoon, de omstreden Vlaamse dichter Hughes C. Pernath. Een huwelijk dat zich in de herinnering van Van den Broeck ontaarde in woeste scheldpartijen. Uiteindelijk vlucht tante Leen met regelmaat in het stoffige antiquariaat van Jaak Jacobs om uiteindelijk zelfs met hem te trouwen.

Walter Van den Broeck bewijst eens te meer zijn vakmanschap

Jaak Jacobs, gemankeerd kunstschilder, verdiende zijn kost als architect, werkte en leefde vooral in zijn antiquariaat waar hij met regelmaat werd opgelicht waaronder door de latere ex-man van tante Leen, Charles Wouters. Op overtuigende wijze vertelt Walter Van den Broeck het verhaal van beide personen als ware het een soort van biografie. Echter het boek heeft niet voor niets het label roman gekregen. In ieder geval heeft de architect Jaak Jacobs echt bestaan en het klopt dat zijn laatste ontwerp het woonhuis van Bob Mendes betrof. Het vakmanschap van Walter Van den Broeck is eens te meer bewezen met zijn nieuwe roman. Een roman die het verdient om ook het Nederlandse lezerspubliek weer te bereiken en gewaardeerd is met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Niets voor de familie

• Schrijver: Walter Van den Broeck (België)
  • Soort boek: familieroman, Vlaamse roman
  • Uitgever: Uitgeverij Polis
  • Verschenen: 6 september 2019
  • Omvang: 242 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Walter Van den Broeck Informatie

Walter van den Broeck (1941) is – tegen wil en dank – de éminence grise van de Vlaamse literatuur. Zijn oeuvre bulkt van de klassiekers, met Brief aan Boudewijn, Het beleg van Laken en Groenten uit Balen als bekendste titels. Zijn toneelwerk wordt nog vaak opgevoerd door gezelschappen in heel Vlaanderen. Samen met Guido Van Meir bewerkte Van den Broeck Groenten uit Balen voor het witte scherm. Zowel voor zijn proza als voor zijn toneel kreeg hij de Vlaamse Cultuurprijs voor Literatuur.

Bijpassende Boeken en Informatie