Oek de Jong – Zwarte schuur ∗∗∗∗∗

Oek de Jong Zwarte schuur recensie en informatie over de inhoud van de nieuwe roman. Zwarte schuur is gekozen tot DWDD Boek van de Maand september 2019. Op 3 september 2019 verscheen bij Uitgeverij Atlas Contact de nieuwe roman van Oek de Jong.

Oek de Jong Zwarte schuur Recensie en informatie

De hoofdpersoon van de nieuwe roman van Oek de Jong, Zwarte schuur, is Maris een zeer succesvolle Nederlandse kunstschilder van bijna zestig jaar. In alle publicieit rondom zijn tentoonstelling in het Stedelijk Museum Amsterdam, verschijnt er een artikel over een fatale en dodelijke gebeurtenis waarbij Maris in zijn vroege pubertijd betrokken was. Hij blijkt betrokken te zijn bij de dood van een meisje van veertien toen hij nog op het Zeeuwse platteland leefde. Een gebeurtenis die hij geprobeerd heeft te verdringen maar nu toch de kop op steekt.

Pakkend levensverhaal dan van begin tot einde boeit

In vier delen vertelt Oek de Jong over het leven van Maris, van opgroeiend en onderzekere puberjongen die betrokken raakt bij een fatale gebeurtenis tot de succesvolle, enigszins macho, kunstenaar die hij nu is. De liefde en Zeeland zijn net als in het eerdere werk van Oek de Jong ook nu weer volop aanwezig. Maar bovenal heeft hij met Zwarte schuur een pakkend levensverhaal geschreven dat van begin tot eind boeit.

Oek de Jong Zwarte schuur Recensie

Bij dit soort verhalen ligt het risico op voorspelbaarheid en clichés altijd op de loer. Maar als gerijpt en ervaren schrijver weet Oek de Jong deze op overtuigende wijze te omzeilen. De intensiteit waarmee hij de liefdes en dramatische gebeubertenissen in het leven van Maris beschrijft zijn van een indrukwekkend niveau. Bovendien weet Oek de Jong te verrassen in de plotwendingen en voldoet hij nooit helemaal aan de verwachtingen die je als lezer hebt als je de roman leest.

Hoogtepunt in het toch al rijke oeuvre van Oek de Jong

Zwarte schuur is een prachtige en rijke roman met een ingehouden emotionele lading die nergens sentimenteel is. Het ultieme bewijs van Oek de Jongs vakmanschap en een genot om te lezen. Een hoogtepunt in zijn toch al mooie oeuvre. Zwarte schuur is gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (uitmuntend).

Recensie van Theo Jordaan

Zwarte schuur

• Schrijver: Oek de Jong (Nederland)
  • Soort boek: psychologische roman
  • Uitgever: Atlas Contact
  • Verschenen: 3 september 2019
  • Omvang: 512 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek / Paperback / Ebook
  • DWDD Boek van de maand september 2019
  • Boekenbon Literatuurprijs 2020
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Winnaar Boekenbon Literatuurprijs 2020

Op donderdag 12 november 2020 heeft Oek de Jong de Boekenbon Literatuurprijs 2020 toegekend gekregen. Aan de prijs is een bedrag van € 50.000 verbonden dat ruimte biedt om een nieuw boek te schrijven.

DWDD Boek van de Maand September 2019

Flaptekst van de roman Zwarte schuur

Op zijn negenenvijftigste heeft de schilder Maris Coppoolse een overzichts tentoonstelling in het Stedelijk Museum. De internationale pers schrijft erover, het publiek stroomt toe. Maris staat op het toppunt van zijn roem. In de coverstory van een weekblad wordt de bron van zijn obsessieve werk blootgelegd: een misdaad die hij op zijn veertiende beging. Niemand in zijn omgeving is hiervan op de hoogte. Zijn vrienden en bekenden zijn diep geschokt. Alles begon in een zwart geteerde schuur op een eiland.
Zwarte schuur is een roman over het kwaad, over schuld en geweten, over de demonen die een leven begeleiden, en over de vrouwen die Maris confronteren met zichzelf.

Oek de Jong Informatie

• Geboren op 4 oktober 1952